[creation site web] [logiciel creation site] [creation site internet] [Start]
[Tuinbaan]
[De bouw]
[foto's]
[Special]
[Materiaal]
[Stoom]
[Diesel]
[Materiaal]
[Het Voorbeeld]
[Voorbeeld foto's]
[Voorbeeld foto's]
[Special]
[Special]
[Zwitserland 2016]
[Harzreis spoor 2club]
[Brockenfahrt BR 199]
[Overbrenging 99 6101]
[Fotofahrt 99 6101]
[T1 Rit 2011]
[T1 Rit 2013]
[Vatertagsfahrt]
[Bahnhofsfest]
[Special]
[Rijdag in Duitsland]
[Rijdag in Duitsland 2]
[Rijdag in Duitsland 3]
[Special]
[Special]
[Links]

Het model is gemaakt door LGB in de jaren 2004-2005. In de December 2019 is het model bij mij aan de collectie toegevoegd.


Hij had nog bijna niks gereden, de keuze was dan ook redelijk snel gemaakt om hem te kopen.

Het model is af fabriek met een decoder van Massoth uitgerust, het geluid is dan ook al ruim 15 jaar oud.


Meteen is er een ESU XL 5.0 decoder besteld en deze erin gezet. Het geluid is afkomstig van Schwoboda.


Tevens het drijfwerk vervangen, LGB heeft hem uitgeleverd met een lichte kleur op de drijfstangen. Thuis had ik nog een setje liggen voor deze loc in een donkere kleur.


DR 99 7222-5:


De 99 7222-5, is een 1 loc van een serie van 3 stoomlocomotieven gemaakt in 1931 in Berlijn in opdracht van de Deutschen Reichsbahn ze kregen de nummers 99 221 t/m 99 223. De locomotieven zijn naar de lijn Eisfeld–Schönbrunn gegaan. Locomotieven 99 221 en 99 223 zijn in 1944 naar Noorwegen gegaan en later gesloopt. Alleen loc 99 222 is op de lijn gebleven tot 1966 en is door de Deutschen Reissbahn in 1966 naar de Harz gegaan vlak daarna is deze lijn gestopt. In 1970 kreeg de locomotief het DEV nummer 99 7222. De locomotief is vandaag de dag nog in dienst bij de HSB maar wel onder oude het nummer 99 222. Deze serie locomotieven heeft ook als voorbeeld gestaan voor de neubaulocomotieven

NWE 11:


Mallet nr 11 in historisch uitvoering zoals hij reed rond 1985-1990. En ook te zien was bij het 100 jarig bestaan van de selketalbahn.


Het model is afkomstig van Modelbouw Boerman op basis van een Trainline 45 mallet. De loc is naar wens opgebouwd en beschikt over een ESU XL 4.0 decoder en diverse verlichtings functies. Als extra zijn de lampen vervangen door messing van Dampfmodellbau Reppingen.


Onder tijdens de onthulling van de loc een ontmoeting met andere mallets v.l.n.r:

5906-5902-11(5901)-5904

  

DR 99 6102-2:


In 1914 bouwde de firma Henschel twee locomotieven. De 99 6101 en 99 6102. De eerste werd in 1917 overgenomen door de NWE en kreeg het NWE mummer 6, terwijl de tweede eerst naar de Heeresfeld ging. 3 jaar kwam de tweede ook naar de Harz en kreeg het NWE nummer 7.

Toen de DR het verkeer overnam kregen de loc's hun huidige nummers. De 99 6101 is op dit moment rijvaardig voor Sonderzugdiensten. De 99 6102 staat in Meiningen waar deze (helaas) niet gemaakt kan worden ivm de hoge kosten van reparatie.


Mijn loc is afkomstig van Modelbouw Boerman, en is ook uitgerust met een ESU XL 3.5 Sound decoder, een prachtig afgestelde loc met bijpassende geluiden. Op mij baan rijdt hij veel met korte goederen treinen is als sonderzug. Waar hij in tegenstelling tot het voorbeeld nog prima kan rijden.

NWE 21:


Dit was de eerste loc uit een nieuwe generatie locomotieven die zou gaan worden geproduceerd door Krup In het jaar 1939 Het was de bedoeling dat met dit nieuwe type het oude locpark van de NWE zou worden vervangen. De tweede wereld oorlog heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat er maar 1 loc gemaakt is. Deze is naar de NWE gedaan en heeft het nummer 21 gekregen. In 1991 is de loc in het traditions-bestand gekomen van de Deutsche Reichsbahn. De loc is toen Groen gespoten omdat hij mogelijk ook groen is afgeleverd. Althans dat zeggen ze. Maar helemaal zeker is dit niet.


Deze loc staat ook symbool voor mijn tuinbaan. Uitgerust met een ESU xl 3.5 met sound decorder. Enkele geluiden zijn aangepast om hem meer naar het orgineel te laten kliken, daarom ook de zeer apparte en zeldzame fluit die erin zit.

DR 99 7245-6:


De 99 7245-6 een zogenaamde Neubau locomotief gebouwd. De eerste serie stamt het jaar  1954 het gaat hierbij om de nummer 7231 t/m 7235 waarbij enkele via een omweg in de harz terecht zijn gekomen. De 99 7245-6 stamt uit het jaar 1956 gebouwd door LKM. Omdat de locomotieven groot en lang zijn, moesten er veel aanpassingen gedaan worden aan de loc's als aan het spoornet. Waardoor in 1960 pas over de gehele harzquerbahn konden rijden


Mijn model is van LGB afkomstig en is in mijn bezit sinds de zomer van 2011 en wordt veelal gebruikt voor de passagiers treinen in de zomer om de drukte aan te kunnen. In de zomer van 2012 is hij ook uitgerust met een ESU xl 4.0 met sound. Hier zijn ook weer enkele geluiden aangepast naar het orgineel. Het mooie van deze decoder is dat hij ongeveer 20 geluids functies heeft. Meer ampere aan kan als de 3.5 en een ingebouwde spannings buffer heeft!

Stoom:

Hier is alles te vinden over de stoomlocs in schaal 1:22,5

Stoom

WWW.HSB-TUINBAAN.NL